Matinya Sang Patriot…

Pagi aku dibuka dengan sesuatu yang menghampakan. Perenggan akhir tu yang paling aku suka :

Kesimpulan daripada kajian dan soal selidik ini adalah:

Remaja masa kini buta sejarah.

Remaja masa kini tidak minat mengingati peristiwa lalu. (bukan tak minat, tapi memang bengap dan tak mampu ingat)

Remaja masa kini tidak peduli soal-soal kenegaraan.

Remaja masa kini tidak suka ilmu pengetahuan am.

– Remaja masa kini ambil mudah patriotisme.

– Remaja masa kini terlalu memandang ke depan. (semua aku setuju, kecuali yang ni. Kepala otak mak kau)

Remaja masa kini tidak dipupuk penghayatan, sebaliknya menghafal sejarah. (Wak Lu. Nak kena hafal ke cara basuh bernafas)?

Benda ni sebenarnya aku kita dah tau awal. We’re always aware of it, cuma kali ni hakikat ini telah dilentang dan dibogelkan di atas kertas. Bertulis, bercacah. Rasmi. Terang. Documented. Supaya kita betul-betul nampak, berhenti seketika dan faham.

Well.. nak aku ulaskan lagi? Cukuplah kalau aku kata, lucutkan saja kerakyatan sesiapa yang mendabik dada bergelar RAKYAT MALAYSIA DEWASA, tapi gagal menjawab soalan² ni. Kalau tema Hari Kebangsaan tu, aku boleh terima. Sebab tiap tahun berubah, dan memang kena tengok tv baca paper hanya untuk AMBIL TAHU. Tapi kalau dah tajuk lagu kebangsaan, nama Perdana Menteri Pertama, nama bendera rasmi, dan paling bodoh TARIKH KEMERDEKAAN pun kau tak tau, pancung pun belum cukup setimpal!

ISAkan semua. Kita tak perlu rakyat² bodoh macam ni. Kalau buang negara terus pun lagi bagus. Setakat kurang separuh dari penduduk negara ni, Malaysia takkan mati. Aku lagi respect orang yang nak apply keraktayan, at least diorang ada inisiatif untuk hafal semua ni. Owh.. DAN, ini BUKAN bab politik. Tiada parti politik yang terlibat dalam hal ni. Bukan soalan tentang parti mana pun. Ini tentang NEGARA KITA. Owh, sori. NEGARA AKU. Ko tak layak ada negara kat mana-mana pun.

Sorry, aku memang emo bab-bab ni. SANGAT. Tiga benda, yang aku paling pantang orang sentuh – Agama, Bangsa, Keluarga. No toleration here bebeh, absolutely. Try me, kalau nak tengok aku kena 302.

Sekian.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Anak kecil main api
terbakar hatinya yang sepi
air mata darah bercampur keringat
bumi dipijak milik orang..

Nenek moyang kaya raya
tergadai seluruh harta benda
akibat sengketa sesamalah kita
cinta lenyap di arus zaman..

Indahnya bumi kita ini
warisan berkurun lamanya
hasil mengalir ke tangan yang lain
peribumi merintih sendiri..

Masa depan sungguh kelam
kan lenyap peristiwa semalam
tertutuplah hati terkunci mati
maruah peribadi dah hilang..

Kini kita cuma tinggal kuasa
yang akan menentukan bangsa
bersatulah hati, bersama berbakti
pulih kembali harga diri..

Kita sudah tiada masa
bangunlah dengan MAHA perkasa
janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara…

4 thoughts on “Matinya Sang Patriot…

  1. cantik layout background ni weh. tu ah budak skrang tau enjoy ja tp ilmu perlu la luas, basic pun fail cmana laaa nak maju huwaa

  2. aku palin xpuas ati yg senang hati terima dan circulate email/link/video/join group yg diorang xsiasat kebenaran sesuatu bebetul, tapi main pediah emo2 tak tentu hala.. xprofesional n xmatang lah begitu.. kan kan kan

Leave a Reply

