Iqra’

Apa hasilnya bila membaca dengan hati?

Apa untungnya bila menafsir dengan kaki?

Apa wajarnya bila menangkap dengan tahi?

Inilah hasilnya.

Satu entry yang bukanlah mahakarya, tapi cukup untuk aku yang tak score SPM ni fahami.

Owh.

Bukan aku maksudkan entry itu, tapi produknya; yakni komen yang tercetus.

Hahaha.

Good one, bro. Dengan gua sekali kena titik.

Tapi sorilah para pengkomen sekalian – aku tak kisah pun.

Bak kata pepatah yang aku reka sendiri,

Melawan senapang getah, usah dibazir peluru besi.

Err.. actually habis jugaklah peluru getah aku 2-3 das.

Tak marah, cuma kecewa dan sedikit sedih jelah.

Sebab, takde kesan pun; dahi sesiapa pun tak berbekas.

Telinga aku jelah yang merah, panas.

Baik starlight lagi berkesan.

Haih…

.

.

Bacalah, dengan nama Tuhan-Mu.

Ada? Ada baca dengan nama Dia?

Tak kisahlah cap atau bin apa pun Dia kamu itu, janji berpegang pada sesuatu.

Nahh.. aku tak rasa ada pun.

Hentam kromo (ya, aku memang sengaja maksudkan kromo, bukan CROMOK) aja yang seru.

Untung untung ini mampu jadi menuba perjuangan musuh musuhmu itu.

Kan?

Baca dulu, fahamkan. Itu caranya. Bukan cari salah dulu, hukumkan. Bacanya haram tidak.

Kamu bukan guru pun, yang kerjanya menanda karangan murid.

Kalau iya pun guru, bukan guru yang baik sebab belum habis baca dakwat merah sudah perit.

Haih. Lagi.

Apapun, seperti yang aku tekankan, DOA.

Semoga semuanya selamat.

Mereka selamat. Kita selamat.

Itu saja.

Dalam sains atau matematik mungkin negatif mampu hasilkan positif apabila bertembung, tapi ini hidup.

Kalamullah tak pernah sebut senjata orang mukmin itu maki. Daki pun tidak.

Harusnya?

Doalah. Sebagai misal, aku dan keluarga doakan Adik baik baik saja di sana, dan selamat dalam apa jua kondisi. Sambil siap SIAGA.

Ya, SIAGA.

Bersiap S.I.A.G.A.

Paham?

.

.

.

.

Alahai…

p/s :

Advertisements

4 thoughts on “Iqra’

    • Hehe.. tapi tu la, memandangkan tahap kesihatan aku 2-3 hari ni pun cam gampang, so tak sepat nak update keadaan si Adik tu la ni. Dah sampai kot. Apapun, teruskan berdoa. Mamat Mubarak tu tetap tamau blah dengaqnya tadi.. Haih…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s