Anak Burung

Anak burung. Bila baru lepas menetas, makan perlu bersuap.

Tapi tu anak burung, ini tidak. Masa mula-mula aku jumpa dia pun, dia dah pandai menyanyi. Bukan lagi berkicap cip cip mintak makan. Dia siap mintak dengar, dan ajar dia menyanyi lagik, OK?

Itu cerita 10 tahun dulu. Masa tu dia masih bertocang. Hingus tak tau lak aku, tak pernahnya terfikir nak periksa. Haha.

Hari ini, selepas 10 tahun, dia dah besar. Besar sangat, sampai dah mampu terbang tinggi. Lebih tinggi dari aku. Pergi mana? Pergi hujung dunia, sebelah bawah. Buat apa? Belajar. Bukan belajar menyanyi atau berkicap lagi dah, tapi belajar untuk mengajar. Ajar anak orang lain pulak berkicap. Besar gila dah kan?

Jadinya, belajar rajin rajin naa Adik na. Jadi teacher yang bagos. Bukan setakat mengajar, tapi mendidik. And duduk elok elok kat tempat orang. Kami semua jauh, tak dapat nak jaga. Makanya, jaga diri awak baik baik.

.

.

.

Haih.

Adik aku dah besaq sangat rupanya.

________________________________

Dik
ku ingin engkau selalu mengerti
betapa rindunya hati ini
betapa luluhnya diri ini
apabila diri mulai cemasi
dirimu adikku..

Adikku sayang
janganlah kau ragu
hadapi dunia yang berliku selalu
di setiap waktu..

Adikku sayang
tidurlah yang lelap
biarkan dunia
biarkan manusia apa adanya
biarkan mereka dengan jalannya
biarkan tidurmu dengan mimpimu
adikku..

Dan hidupmu terus berjalan
dan engkau akan temukan
arti hidup dan rintangan
tegarlah walau merangkak
adikku..

Adikku sayang
janganlah kau ragu
hadapi dunia yang berliku selalu
di setiap waktu..

Adikku sayang
mimpilah yang indah
tentang dunia yang memberimu kebahagiaan…

..credits to protonema.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s