Bukaklah Lagi

Kawan, malah jua isteri, tahu dan maklum akan mata aku yang cekap menangkap.

Terutama sesuatu yang ada kaitnya dengan perempuan.

Err.. bukan terutama, memang setakat itu saja pun subjek yang aku cekapi.

Haih.

.

.

Kalau tanyamu itu bakal berbunyi ‘kenapa’, izinkan aku letakkan syarat sebelum aku menjawab.

Mahu?

Ok, syaratnya mudah.

Aku jawab, selang seminit aku pulak bertanya. Boleh?

.

.

.

Boleh tidak?

.

.

Ok.

Kalau rasanya boleh, ayuh, kita mula.

.

.

Kamu jalan dulu kan? Tanyalah.

Kenapa selalu gagal kawal indera? Tidakkah seluruh anggota hawa itu haram untuk kamu tatap, jauh sekali buat kamu tenung? Mana-mana bonggol, mana-mana bonjol, bukan kamu yang empunya hak sampai harus matamu terjojol.

.

.

Hmm. Tajam.

Jadinya; giliran aku, menjawab.

Miang? Gatal? Suka? Jelek?

Gaul semua di atas.

Cukup? Nak lagi?

.

.

*cengkerik

.

.

Nahhh.. kan dah setuju tadi?

ALAHHH.. Berkhutbah mini boleh, takkanlah pegangi janji tidak kamu mampu!

Kan?

Makanya, giliran aku.

Hmm..

.

.

*cengkerik (lagi.. penghabisan, mungkin)

.

.

Berat,

tapi aku tetap gatal, miang dan galak untuk bertanya.

.

.

Hmm…

.

.

Kenapa tunjuk?

.

.

.

(Nampaknya cengkerik pun dah give up).

_________________

Perempuan
kubicarakan tentangmu
tentang duniamu yang tersendiri
jasa peranan hidup ini..

Engkaulah bunga
melahirkan insan di dunia, sayang
sebagai lambang hidup yang suci dan murni..

Perempuan
teman adam kesepian
kaulah ibu, kau kekasih hati
anak kemanjaan kami..

Pengorbananmu
tak perlu dipertikaikan, sayang
mendidik dan membina kami hingga dewasa..

Perempuan
kau penawar kau peracun hati
kaulah pahit engkaulah manis
gelombang hidup ini..

Perempuan
berhati hatilah dirimu sayang
jagalah penghormatan diri yang diberi
tanpamu hampa kuhidup tak berarti…

..credits to ito.

p/s : Aku ni.. semakin kerap mengulang lirik kan? Haih…

One thought on “Bukaklah Lagi

Leave a Reply

